Aug 5, 2009

My Bibik

I still remember my first bibik ( and until now) Tini , start keje ngan aku masa aku ngan hubby duduk kat umah Mama lagi. Dalam hujung bulan 5 tahun 2007. Mula2 keje dia bangun pukul 4.30 pagi. Tak pasal2 kena marah ngan aku coz bangun awal sangat. Selidik punya selidik rupanya masa ngan majikan dia dulu, mmg dia tido pukul 11.30 dan bangun kul 4.30 pagi. Ish, ada plak, mana ada orang bangun awal2 pagi camtu. Start from that before tido aja aku mesti pesan kat dia, bangun pukul 6.15 just nice ler kan.
Pastu kalau makan mesti taknak join kat meja makan nyer. Aku cakap hubby n me memang takder pantang larang like bibik kena makan kat dapur ker or lepas kitorang makan ke apa. Semua sama aja. If dia lapar, makan ajalah dulu. Kadang2 ada orang cakap, kena keep distance ngan bibik, tapi for me Bibik macam family aku aja dah. So aku layan dia cam family gak ler. Kalau aku kuar gi makan ker, jalan-jalan mesti bawak dia sekali. Ngan mak aku kat kampung punyalah kamceng, dia dah anggap mak macam mak dia (Mak bibik dah meninggal masa dia keje ngan aku)
Alhamdulillah, setiap kebaikan yang kita berikan pada orang, kita dapat balasannya. Sejak dari mula dia keje, Ajim saja masa tuh sampai skang nih Kimi dah 1 1/2 tahun dia still lagi nak keje ngan aku. Anak2 pon dia jaga cam anak sendiri n budak2 pon rapat ngan bibik dorang. Even masa dia balik Lombok bulan 4 hari tuh, hati aku dah risau takut2 dia taknak datang balik. Alhamdulillah, balik gak akhirnya on 21 Jun . Dia pon cakap risau sangat2 kot Kimi ngan Ajim takder orang nak jaga masa dia takder hari tuh. Tapi takperlah, aku dah tumpangkan umah MIl aku kejap. Masa dia balik dari Indo, punyalah kurus, hitam plak tu coz kat sana susah katanya. Gaji dia pon dah 2 kali naik sepanjang 2 tahun dia keje ngan aku. Rezeki dia jugak, bila aku dapat lebih insyaAllah adalah juga untuk bibik reward for susah payah dia jaga anak2 aku.
Bibik pon ngan aku mungkin another 2 years aja lagi coz dia nak balik duduk kampung plak jaga anak2 dia plak. Kesian bila kau pk nak kena tinggal anak sebab nak cari rezeki kat tempat orang. Harap2 bibik keje lamaaaaaaaaaaaaaa lagik sebab susah nak cari macam dia nih.

Masa ni, bibik baru aja sampai kat KLIA dari Surabaya. Ajim tersengih2 aja bila tengok Bibik dia dah balik dah. Masa nampak bibik, dia berlari pastu lompat peluk bibik kuat2. Rindu benar dia kat bibik.

Ajim always sama pakai baju sama ngan Bibik. Matching.

No comments:

Post a Comment